profiel



Het mooiste van de roos is de roos zelf. Wil ik dat moois
krijgen, dan moet ik die roos schilderen. Zo kwam ik bij
realisme uit. Als het schilderij net echt lijkt is dat alleen
maar omdat zo de schoonheid tot uitdrukking kon worden
gebracht.
Wie realistisch schildert ontdekt een wereld vol licht, kleur,
vorm, sfeer of patronen, onmogelijk te vatten in één
schildersleven. Van Gogh zei het Rembrandt na: de natuur
is de belangrijkste leermeester. Een andere onmisbare
bron is de kunstgeschiedenis.
De oude Cennini had gelijk: veel tekenen is goed voor
het schilderen. Bovendien is het heerlijk. Met potlood
en papier vliegt een treinreis voorbij. Een hele kleine
tekening met fijn geslepen potloodpunt vind ik net zo
fijn om te doen als een grote muurschildering met brede
kwast. Pasgeleden schilderde ik de lucht op mijn
kamerbrede kastwand en nu ben ik in de wolken als ik
achter de computer zit.


Ik werk graag met een onderschildering, bijvoorbeeld in
tempera, waarmee je lekker kunt kliederen. Goed voor schors
maar ongeschikt voor een strakke lucht. 

Hoewel ik van kindsaf aan graag tekende vond ik ook de maatschappij heel spannend. Zo ging ik als sociologe naar Bolivia maar keerde als beeldend kunstenaar terug. In het zoeken naar mijn eigen weg kwam ik allerlei kunstopvattingen tegen die me aan het denken zetten. Daarover meer in mijn boek Gezien van de Riet. In 't leven vindtmental.


Commentaren

  Over de pasteltekening van Djuri voor het geboortekaartje:
“Zo prachtig was het om als trotse ouders van een pasgeboren zoon, hem te herkennen en te bewonderen in een pasteltekening van Gezien. Hoe is het mogelijk dat zo’n levenswonder te vatten is in een tekening. Dat was voor ons een heel bijzondere ervaring.”
Rachel Laan, 2016
 
       
  “Uw eikje straalt prachtige rust en kracht uit. Zo mooi op zijn plek in dat prachtige landschap.
Maria-Anna Werner, 9 maart 2017 LinkedIn
 
       
  "Je pastels doen me denken aan fijne momenten aan zee - lange strandwandelingen, fietstochten door de duinen, prachtige  zonsopkomsten en -ondergangen... Jij vangt zulke momenten op papier alsof het echt is. Als ik naar jouw pastels kijk, is het alsof ik er daar op dat moment was. Je brengt een stukje Holland bij mij thuis, ook al ben ik ver weg. Heel erg bedankt!" Nicolas Pospisil, Stuttgart, 2016  





Opleiding en vorming

1980
1987-90
1990
1999-09
Doctoraal Sociologie, UvA, bijvak Kunstgeschiedenis
Escuela de Bellas Artes, La Paz, Bolivia
Ruudt Wackers Academie, privé les van Ruudt Wackers
Adviezen van Diederik Kraaijpoel, ex-docent Academie Minerva


Werkzaam in onder andere:
Onderwijs en ontwikkelingssamenwerking
Kunstblad Palet
(1997 t/m 2007)

Muurschilderingen in Bolivia

1985
1997
La Paz Huisvrouwen uit de Volksbuurten van La Paz  in het gebouw van de Federatie
El Alto (voorstad La Paz) Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat  in het Hospital Holandés

Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat,  200x600cm

In 1997 maakte ik een muurschildering in het door Nederland gefinancierde nieuwe ziekenhuis bij La Paz in Bolivia, met assistentie van Alberto Medina en Filhy Torrelio. Allereerst vroeg ik
aan personeel, patiënten en buurtbewoners wat hun ideeën en wensen
waren. Artsen dachten aan het redden van doodzieke patiënten, maar patiënten opperden kinderen, bloemen, Jezus en goden zoals de bergen
en rivieren. Alles, behalve de doodzieke patiënt, bracht ik in een
verhaallijn over reproductieve gezondheid.

Traditionele en westerse cultuur lopen door elkaar, precies zoals
in de werkelijkheid.
Links, voor het ochtendgloren, ondergaat de aanstaande vader een
ritueel voor de bevalling van zijn vrouw, die na de geboorte van het
kind een bord soep van hem krijgt.
Middenin: het huwelijk en vervolgens de gang naar het nieuwe ziekenhuis
voor een bevalling aldaar.
Rechts: de ouderdom, tegen de avond, de ondergaande zon zet de berg Illimani met eeuwige sneeuw in roze gloed.
Het verzamelen van gegevens was een opwindend avontuur. De mensen poseerden met het grootste plezier en alles zorgde ervoor dat de voorstelling eigenlijk zichzelf schilderde.



Links: detail muurschildering. Midden: Alberto Medina, Filhy Torrelio, Gezien van de Riet.
Rechts: Eerste ritueel haarknippen door de peetouders voor de doop.