publicaties




"Het werk van Gezien van de Riet (...) omvat zowat alles
wat er met houtskool en krijt mogelijk is. (...) De drie-
dimensionale vormen, de ruimte er omheen, alles is
ineengevouwen tot een samenstel van een paar lijnen.
(...) En passant zette ze hier en daar met de platte kant
van het staafje even wat vlekken neer, net genoeg om
de tekening uit het platte vlak naar voren te laten komen.
Dit is waar meesterschap. Onnodig te zeggen dat, om
zo eenvoudig te kunnen tekenen, veel studie en
ambachtelijke training is vereist.
Van de Riets pasteltekening Maartse sneeuw laat zien
hoe in pastelkrijt het tekenen bijna schilderen wordt. (...)
Het geheim ligt in een geraffineerd gebruik van gekleurd

papier:  blauwgrijs  - de schaduwen werden uitgespaard."

Leo van Heijningen, Het feest van de tekening, PALET 2005

"Van de Riet brengt op zeer bekwame wijze natuur en
leven tot uitdrukking, vrij en spontaan. Door haar aan-
geboren tekenvaardigheid wordt ze gewaardeerd als een
veelzijdig kunstenares, die verschillende technieken
tegelijkertijd hanteert."

José Antonio Aruquipa Z., Bolivian Times, 1997, Bolivia

"Ze heeft absolute zekerheid in haar toets en lijnvoering.
Haar gevoel voor proportie permitteert haar uit de eerste
hand de menselijke figuur met groot meesterschap neer te zetten."

Alberto Medina, directeur Academia de Bellas Artes, La Paz, Bolivia, 1991

"Gezien van de Riet toont in haar werk een onvoorwaardelijke liefde voor de waarneembare schoonheid en wat meer is: ze weet aan de uitdrukking daarvan een eigen gezicht te geven. Dat resulteert in een poëtisch realisme, stevig geënt op de niet bedachte, onnavolgbare, abstracte patronen in de natuur. " 
Rob Møhlmann, schilder, directeur en eigenaar van Nuseum Møhlmann, in Museum Online van Art Renewal Center,
http://www.artrenewal.org/pages/artist.php?artistid=7562


Een keuze uit publikaties en recensies

1991-97 Nationale pers, radio- en tv-interviews (Bolivia) 
1997 Vergeet vooral de regels als je het penseel oppakt  (redactie) Palet nr. 267
Wenn Du den Pinsel aufnimmst, vergiss voor allem Regeln  (Redaktion) Palette nr.1 1997
1998 Onno Hoedeman  Tegenvoeters in Galerie 1719 geen kunstzinnige tegenpolen 
Noordhollands Dagblad, 20 november
2001 Realisten 2001  Museum Møhlmann/Van Soeren & Co
2003-16 Realisten 2003 t/m Realisten 2016  Museum Møhlmann/Van Soeren & Co
2005 Leo van Heijningen  Het feest van de tekening  Palet nr. 320
2006 De Collectie Compleet  Museum Møhlmann/Van Soeren & Co
Lida Bonnema
  Boomschors met miljoenen details   Noordhollands Dagblad, 2 juni
2007 Het Laaglandschap  Museum Møhlmann/Van Soeren & Co
2008 Diederik Kraaijpoel e.a.  Gezien van de Riet. ‘In 't leven vindtment al'
David Veltman  Een impressie van schoonheid  Atelier nr 137
Kunstzaal van Heijningen  Kunst en Museum
Rob Bouber  Bij Gezien gaat het om het kijken  Noordhollands Dagblad  30 oktober
2010 Jeroen Strengers  In life one finds all   Realism Magazine 2010/2011
2011 Mijn Muze  Museum Møhlmann/Van Soeren & Co
2012 Eric Bos  Wintersalon in Galerie Den Andel  Hoe schilder je sneeuw?  Kunstkrant jan/febr 2012
Natuurlijk natuur  Staphorsius kunstgalerie 2012
2013 Beeldbrokken  Museum Møhlmann/Van Soeren & Co
Natuurlijk natuur 
Staphorsius kunstgalerie 2013
2014 Omzien in bewondering  Museum Møhlmann/Van Soeren & Co
Natuurlijk natuur  Staphorsius kunstgalerie 2014
Lydia Jasper
Ieder zijn eigen werkelijkheid  Noordholllands Dagblad 2014-07-03
Roel van der Veen, Brita Seifert  Hedendaags Realisme
Bekking&Blitz  Museumcards
2015 Ulrich Goette Himmelblau  Who is Who in Visual Art
Roel van der Veen,  Hedendaags Realisme 2015/16
Art Renewal Center,  Art Renewal Catalogue 2015 
Fine Art Connoisseur (oct).
 
2016 Leo van Heijningen   Een blik van verrassing, verbeeld door de kunstenaars van
Kunstzaal van Heijningen

MEAM  Figurativas 15
De Klassieke Academie en Art Revisited   De Klassieke Salon



Publikaties van Gezien van de Riet in het kunstblad Palet

1997
1998
1999
Alberto Medina, tussen Inca's en Picasso. nr.272
Diederik Kraaijpoel. Uit de geest en naar de natuur. nr.278
Wendelien Schönfeld. De waarneming verrast. nr.279
2000 Het leven getekend door Vera Jongejan. nr.286
Bozena Dusseau-Labedz. Tragiek en kracht. nr.287
Met de blik van Paul Jorritsma. nr.288
Het landschap verdwijnt, de schilderkunst leeft. nr.288
2001 Kunst die wat voorstelt. (Rein Pol, Douwe Elias, Kik Zeilert,
Flip Gaasendam, Jasper van Putten, Wout Muller, Hans Deuss). nr.291
Hans Gritter, natuurlijk, snel. nr.292
Marijke Cosse. Stof keert weer tot leven. nr.295
2002 Diederik Kraaijpoel: Oorspronkelijk denker en doener. nr.298
Rudolf Hagenaar, waarom doet-ie dat zo?
nr.299
Ruud Ritsma: schilderen is als muziek maken. nr.299
21ste Eeuwse stillevens van Jan van der Kooi. nr.301
Ernst van de Wetering. Rembrandt aan het werk I. nr.302
2003 Ernst van de Wetering. Rembrandt aan het werk II. nr.303
De 3 W's van M
øhlmann: niets is wat lijkt te zijn. nr.303
Het royale gebaar. Sierk Schröder. nr.304
Bravo Lenie! nr.306
2004 Michael Reynolds. Natuurlijk, het is raffinement. nr.309
Natte kwast, kleurstof en papier. nr.309
Fantastische keramiek van Eva Jorritsma-Thöne. nr.310
Amerikaanse Realisten. Winslow Homer. nr.311
Annet Hiltermann slaat toe. nr.312
Jaap Hillenius, poging om dichterbij te komen. nr.312
Amerikaans Realisme. Ik weet niet wat ik zie! nr.313
Liesbeth Kraaijpoel. Ruimtelijke stillevens. nr.313
John Singer Sargent. 1856-1925. De taal van de virtuositeit. nr.314
2005 Matthijs Röling. Het één versterkt het ander. nr.315
In Eelde staat een huis, en het huis dat is heel mooi. nr.316
Kunst is de natuur gezien door een temperament. Thomas Moran, 1837-1926. nr.317
Jan van der Kooi, Cennini had gelijk. nr.318
Peter Hartwig, licht en sfeer. nr.318
2006 Siemen Dijkstra. Meester van de houtsnede. Het grote in het kleine. nr.321
Wie is de beste, Ingres of Delacroix? nr.321
Albert Carel Willink 1900-1983. Monumentaal. nr.323