Profiel

Realisme

Het mooiste van de roos is de roos zelf. Wil ik dat moois krijgen, dan moet ik die roos schilderen. Zo kwam ik bij realisme uit. Als het schilderij net echt lijkt is dat alleen maar omdat zo de schoonheid tot uitdrukking kon worden gebracht.

De schoonheid in de natuur betovert me altijd.
Lucebert schreef zo’n prachtige dichtregel: ‘schoonheid heeft haar gezicht verbrand’. Denk aan oorlogen. Toch: ellende begon al bij Adam en Eva. En kijk eens hoeveel schoonheid er sindsdien is geschapen.
Die schoonheid vatten vereist lang en scherp kijken. Dan ontstaat een persoonlijke selectie, ingegeven door kunstzin. Zo kijken was al het oormerk van de realistische schilders van de Hollandse Gouden Eeuw. Ik voelde me verwant aan hun ideeën en schrijf daarover in mijn boek Gezien van de Riet. In ‘t leven vindtment al, en in de blogs ‘Imitatie en Verbeelding’.
Voorstellingen over mensen fascineren me ook. Dan kan er een ander soort schoonheid ontstaan, eentje die verbonden is met ervaringen en gevoelens…

De realistische kunstenaar kan bomen verplaatsen, kleuren dimmen, details weglaten vanwege de harmonie of het persoonlijke gevoel. Maar deze veranderingen mogen niet opvallen. De ‘echtheid’ moet immers worden opgeroepen. Ivan Shishkin, of Frederic Church, konden dat. Hun kunstzin was verbonden met grote vakbekwaamheid.

Tekenen

Tekenen is heerlijk. Met potlood en papier vliegt een treinreis voorbij. Een hele kleine tekening met fijn geslepen potloodpunt vind ik net zo fijn om te doen als een grote muurschildering met brede kwast.

Tempera
Ik werk graag met een onderschildering in tempera, waarmee je lekker kunt kliederen. Goed voor schors maar ongeschikt voor een strakke lucht.

Mijn eigen weg
Hoewel ik van kinds af aan graag tekende vond ik even goed de maatschappij heel spannend. Zo ging ik als sociologe naar Bolivia maar keerde als beeldend kunstenaar terug. In mijn werk met de Indiaanse bevolking, Aymara’s, kreeg ik de gelegenheid ook te illustreren. Daardoor ontwikkelde ik verschillende vaardigheden in tekenen en aquarelleren.
In het zoeken naar mijn eigen weg kwam ik allerlei kunstopvattingen tegen die me aan het denken zetten. Daarover meer in mijn boeken.

Schoonheid is de muze van Gezien van de Riet. Ze is een veelzijdig kunstenaar en maakt deel uit van het moderne realisme, ook wel skill-based realisme genoemd. Vakbekwaamheid is belangrijk maar kunstzinnig talent heeft de leiding en brengt de eigen betovering in haar werk.
Ze heeft een voorliefde voor bomen, wolken, sneeuw, zee, bergen en mensen.
Ze werkt vooral met olie-en tempera verf, pastel en houtskool.

In de collectie van Museum Møhlmann, belangrijkste museum voor hedendaagse realistische kunst. Jaarlijkse deelname aan de ORT (Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling).
In de collectie van het Museo Nacional de Arte de Bolivia. Dit is het 'Rijksmuseum' van Bolivia.
Haar werk vindt ook internationale waardering, met name van:
- Art Renewal Center (ARC), ‘s werelds grootste online museum voor hedendaagse representatieve kunst, als Associated Living Master
- Artelibre, ondergebracht bij Grandes Autores.

Competities:

  • 2023   Almenara Collection's 2023 Online Art Prize Exhibition, 3 portretten en een landschap. 
  • 2023   Art Epic Gallery Online 'Bold' Exhibition: publieksprijs en eervollevermelding, met pastel Vrouw in de nacht.
  • 2022   ARC, 16th International ARC Salon (2021-2022), finale met Olijfboom.
  • 2021   De Nederlandse Portretprijs selectie Jonna en Tessa voor de tweede ronde.
  • 2021   MEAM Figurativas 2021, halve finale. Dionysos in quarantaine (corona).
  • 2020   ARC, 15th International ARC Salon (2020-2021), finale. Tessa.
  • 2020   Modportrait 2020, selectie catalogus. Jonna.
  • 2019   ARC, 14th International ARC Salon (2019-2020), finale. 20x20.
  • 2017   MEAM Figurativas 2017, halve finale. Espitau
  • 2015   ARC, 11th International ARC Salon (2014-2015), finale. Witte abelen.
  • 2015   MEAM Figurativas 2015, halve finale. Witte abelen. 
  • 2015   DNP geselecteerd voor expositie. Lisanne en Charmaine.
  • 2003   Frankrijk, Cholet, Salon de la Culture, Prix de Dessin.
  • 2002   Frankrijk, Cholet, Salon de la Culture, Prix de Dessin. 
  • 1999   Frankrijk, Cholet, Salon de la Culture, Prix du Graphisme
  • 1997   Frankrijk, Cholet, Salon de la Culture (twee nominaties). 

Realisme en detaillering

Openingswoord van Gezien van de Riet bij de tentoonstelling van het werk van Drago Pecenica ‘Drago vijftig jaar’ in Museum Mohlmann (2012). Is detaillering gevaarlijk? Hoe krijgt Drago dat zacht stralende licht in zijn werk? Zie filmpje.

Opleiding en vorming

1980
Doctoraal Sociologie, UvA, bijvak Kunstgeschiedenis

1987-90
Escuela de Bellas Artes, La Paz, Bolivia

1990
Ruudt Wackers Academie, privéles van Ruudt Wackers

1999-09
Adviezen van Diederik Kraaijpoel, ex-docent Academie Minerva

Werkzaam

Onderwijs en ontwikkelingssamenwerking
Kunstblad Palet (1997 t/m 2007)
Illustrator

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram