“Het werk van Gezien van de Riet (…) omvat zowat alles wat er met houtskool en krijt mogelijk is. (…) De drie-dimensionale vormen, de ruimte er omheen, alles is ineengevouwen tot een samenstel van een paar lijnen. (…) Onnodig te zeggen dat, om zo eenvoudig te kunnen tekenen, veel studie en ambachtelijke training is vereist. Van de Riets pasteltekening Maartse sneeuw laat zien hoe in pastelkrijt het tekenen bijna schilderen wordt. (…) Het geheim ligt in een geraffineerd gebruik van gekleurd papier: blauwgrijs – de schaduwen werden uitgespaard.” Leo van Heijningen, Het feest van de tekening, PALET 2005
“Van de Riet brengt op zeer bekwame wijze natuur en leven tot uitdrukking, vrij en spontaan. Door haar aangeboren tekenvaardigheid wordt ze gewaardeerd als een veelzijdig kunstenares, die verschillende technieken tegelijkertijd hanteert.” José Antonio Aruquipa Z., Bolivian Times, 1997, Bolivia
“Zo prachtig was het om als trotse ouders van een pasgeboren zoon, hem te herkennen en te bewonderen in een pasteltekening van Gezien. Hoe is het mogelijk dat zo’n levenswonder te vatten is in een tekening. Dat was voor ons een heel bijzondere ervaring.”
Rachel de Wit, 2016
Museum Cards.
Kunstkaarten van Bekking & Blitz van mijn werk. Te koop in verschillende musea, zoals het Drents Museum, Museum De Buitenplaats en de betere boekwinkel. Te bestellen bij Boekhandel Laan.
In de jaren '80 en begin jaren '90 werkte ik in Bolivia. Er kwamen publicaties over mijn schilderijen en tekeningen, in krant en op radio. In 1991 gaf ik een viertal TV interviews, naar aanleiding van mijn eerste individuele expositie in Galería Arte Unico in La Paz, Bolivia.
Hiernaast ziet u 'Gezien van de Riet. Artista', TV interview door Gonzalo Iñiguez, in het programma Página Siete, Canal Siete.
Ondertiteling in Nederlands, zie knop, rechts in de balk.
Publicaties van Gezien van de Riet in:
‘Krassend naar het licht. Vanuit de schaduw naar het licht. Drago Pecenica’, 2012.
'Gezien van de Riet. In 't leven vindtment al', 2008
‘Rob Møhlmann. Zoektocht naar de werkelijkheid’, 2003
2006
Siemen Dijkstra. Meester van de houtsnede. Het grote in het kleine. nr.321
Wie is de beste, Ingres of Delacroix? nr.321
Albert Carel Willink 1900-1983. Monumentaal. nr.323
2005
Matthijs Röling. Het één versterkt het ander. nr.315
In Eelde staat een huis, en het huis dat is heel mooi. nr.316
Kunst is de natuur gezien door een temperament. Thomas Moran, 1837-1926. nr.317
Jan van der Kooi, Cennini had gelijk. nr.318
Peter Hartwig, licht en sfeer. nr.318
2004
Michael Reynolds. Natuurlijk, het is raffinement. nr.309
Natte kwast, kleurstof en papier. nr.309
Fantastische keramiek van Eva Jorritsma-Thöne. nr.310
Amerikaanse Realisten. Winslow Homer. nr.311
Annet Hiltermann slaat toe. nr.312
Jaap Hillenius, poging om dichterbij te komen. nr.312
Amerikaans Realisme. Ik weet niet wat ik zie! nr.313
Liesbeth Kraaijpoel. Ruimtelijke stillevens. nr.313
John Singer Sargent. 1856-1925. De taal van de virtuositeit. nr.314
2003
Ernst van de Wetering. Rembrandt aan het werk II. nr.303
De 3 W’s van Møhlmann: niets is wat lijkt te zijn. nr.303
Het royale gebaar. Sierk Schröder. nr.304
Bravo Lenie! nr.306
2002
Diederik Kraaijpoel: Oorspronkelijk denker en doener. nr.298
Rudolf Hagenaar, waarom doet-ie dat zo? nr.299
Ruud Ritsma: schilderen is als muziek maken. nr.299
21ste Eeuwse stillevens van Jan van der Kooi. nr.301
Ernst van de Wetering. Rembrandt aan het werk I. nr.302
2000
Het leven getekend door Vera Jongejan. nr.286
Bozena Dusseau-Labedz. Tragiek en kracht. nr.287
Met de blik van Paul Jorritsma. nr.288
Het landschap verdwijnt, de schilderkunst leeft. nr.288
1999
Wendelien Schönfeld. De waarneming verrast. nr.279
1998
Diederik Kraaijpoel. Uit de geest en naar de natuur. nr.278
1997
Alberto Medina, tussen Inca’s en Picasso. nr.272